Kwestie dotyczące mediatorów w sprawach nieletnich określa Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 18 maja 2001 roku w sprawie postępowania mediacyjnego w sprawach nieletnich (Dz. U. Nr 56, poz. 591).
Mediatorem w sprawach nieletnich może być osoba godna zaufania, która:
- ukończyła 26 lat;
- korzysta z pełni praw cywilnych i publicznych;
- biegle włada językiem polskim w mowie i piśmie;
- posiada wykształcenie z zakresu psychologii, pedagogiki, socjologii, resocjalizacji lub prawa oraz ma doświadczenie w zakresie wychowania lub resocjalizacji młodzieży;
- posiada umiejętności rozwiązywania konfliktów oraz nawiązywania kontaktów międzyludzkich;
- daje rękojmię należytego wykonywania obowiązków;
- odbyła szkolenie dla mediatorów.
Mediatorem w sprawach nieletnich nie może być:
- czynny zawodowo:
- sędzia, prokurator, asesor i aplikant sądowy lub prokuratorski oraz inna osoba zatrudniona w sądzie, prokuraturze, policji lub w innej instytucji uprawnionej do ścigania przestępstw,
- adwokat i aplikant adwokacki, radca prawny i aplikant radcowski, notariusz, asesor i aplikant notarialny,
- komornik, aplikant komorniczy i pracownik jego kancelarii,
- funkcjonariusz i pracownik Służby Więziennej,
- pracownik placówki opiekuńczo-wychowawczej, zakładu poprawczego lub schroniska dla nieletnich, specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego,
- pracownik instytucji lub członek organizacji zajmujących się świadczeniem pomocy dla ofiar przestępstw lub działalnością na ich rzecz,
- ławnik sądowy w czasie trwania kadencji oraz społeczny kurator sądowy.
Osoba ubiegająca się o wpis na listę mediatorów w sprawach nieletnich powinna złożyć:
- wniosek skierowany do Prezesa Sądu Okręgowego o wpis na listę mediatorów w sprawach nieletnich w którym należy podać w/w informacje odnośnie spełnienia warunków wymaganych do objęcia tej funkcji;
- curriculum vitae;
- kwestionariusz osobowy;
- kserokopię dokumentu stwierdzającego posiadanie wykształcenia w zakresie psychologii, pedagogiki, socjologii, resocjalizacji lub prawa;
- zaświadczenie o ukończeniu szkolenia dla mediatorów;
- podać miejsce przeprowadzania mediacji;
- aktualne zaświadczenie o niekaralności;
- udokumentować umiejętność likwidowania konfliktów oraz nawiązywania kontaktów międzyludzkich;
- oświadczenie o korzystaniu w pełni z praw cywilnych i obywatelskich (w formie odręcznie napisanego oświadczenia);
- rękojmię należytego wykonywania obowiązków (w formie odręcznie napisanego oświadczenia).
W Y K A Z
instytucji i osób godnych zaufania uprawnionych
do przeprowadzania postępowania mediacyjnego w sprawach nieletnich
(rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 18 maja 2001 roku Dz. U. 2001,
Nr 56, poz. 591 ze zm. Dz. U. 2002, Nr 193, poz. 1621)
prowadzony w Sądzie Okręgowym w Tarnobrzegu
Decyzję o wpisaniu lub odmowie wpisania osoby na listę mediatorów podejmuje Prezes Sądu Okręgowego w Tarnobrzegu.
Dokumenty składa się w Oddziale Administracyjnym. W przypadku gdy składane są kserokopie dokumentów, należy przedstawić oryginały tych dokumentów do potwierdzenia zgodności.
Mediacja w postępowaniu w sprawach nieletnich